My neighbourhood - Kvernevik
Create a thriving neighbourhood!
Temaplan for områdeløft i Kvernevik: Tidlig innsats i oppveksttjenestene
I denne innspillstråden vil det være mulig å komme med innspill til innsatsområde knyttet til tidlig innsats i oppveksttjenestene i temaplanen for områdeløft i Kvernevik.
Foreløpig er temaplanen et utkast, og skal politisk behandlet i løpet våren 2023.
Du kan også lese hele utkastet til plan på kommunen sin nettside ved å trykke her.
Forskning viser at barn fra lavinntektsfamilier i større grad påvirkes av nabolaget de bor i, enn barn fra hjem hvor foreldrene har høy utdanning og inntekt. Grunner til dette kan være en høyere grad av familiestress i hjemmet, at foreldrene i mindre grad kan beskytte barna mot uheldige sider ved nabolaget, og at dårlige boforhold gjør at de tilbringer mer tid ute. Det å bo i utsatte områder kan også ha negative konsekvenser for barns utdanning. Det kan påvirke resultater i opplæringen og i hvilken grad elevene gjennomfører videregående skole.
I arbeidet med å bedre oppvekstsvilkårene til barn og unge i Kvernevik er det særlig to målområder som peker seg ut.
- Økt samhandling på tvers av kommunens tjenester og tilbud.
- Tidlig innsats.
Gjennom folkehelseprosjektet Nye Muligheter i Kvernevik, har kommunen arbeidet for å sikre bedre samhandling på tvers av tjenester og virksomheter for å bedre barn og unges oppvekstsvilkår. Prosjektet ble avsluttet i 2020, og satt igjen med en rekke erfaringer og viktig kunnskap knyttet til dette arbeidet.
Kommunen har gjennomført ulike tiltak for å sikre bedre oppvekstsvilkår for barn og unge i Kvernevik. Virksomheten Sunde - Kvernevik barnehagene fikk gjennom HØP 2021-2024 en økt bemanningstetthet med 1,6 årsverk, på grunn av levekårsutfordringer i området. Virksomheten har fått økt et ekstra årsverk pedagog. Kvernevik skole har en dedikert miljøveileder i skolen, og Smiodden skole har også fått ekstra midler til en miljøveiledning knyttet til tiltakspakken «Kadåittepå»-pakken fra 2021.
Stavanger kommune har siden 2018 samarbeidet med staten om en områdesatsing i Storhaug kommunedel. Områdesatsingen har Inkludering gjennom tidlig innsats i oppveksttjenestene som et av sine delprogram. Det vil være nyttig for områdeløftet i Kvernevik å bygge videre på noen av erfaringene som kommunen har gjennom satsingen. NORCE gjennomførte i perioden 2018-2020 en følgeforskning av Områdesatsingen og la frem sin sluttrapport i 2021 hvor de blant annet konkluderte med følgende: «For at områdesatsingen skal lykkes i større grad i en koordinerende og strategisk rolle, vil det være viktig at tjenesteområdene har en mer aktiv og utøvende rolle, og setter av ressurser til å jobbe med delprosjekter i områdesatsingen fremover».
Innenfor innsatsområdet «Tidlig innsats i oppveksttjenester» foreslås følgende tiltak:
- Midler til 50 % stilling som koordinator for tidlig innsats i Kvernevik. Stillingen skal være forankret i Oppvekst og utdanning for å sikre en helthetlig og bærekraftig tjenesteutvikling og samhandling mellom tjenestene rettet mot barn, unge og familier i Kvernevik. Koordinatoren vil få et særskilt ansvar for å avdekke behov for kompetanse, identifisere nye tiltak og måter å jobbe på innenfor tjenestene, i tillegg til å sikre tverrfaglig samarbeidsstrukturer som kan vare over tid og gi langsiktige effekter. Viktige samarbeidsaktører er NAV, helse- og velferdskontor, helsestasjon, skolehelsetjenesten, skoler, barnehager, PPT, barnevernstjenesten, frivilligheten, Ungdom og fritid og miljøveilederne på skolene i området.
- Miljøveileder i virksomheten Sunde-Kvernevik barnehagene. Tiltaket vil sikre en økt innsats knyttet til veiledning av personal i barnehagene, foreldreveiledning og oppfølging av familier som trenger særlig bistand i dialogen med andre kommunale instanser og ideelle aktører i Kvernevik. Tiltaket skal rette seg mot de barnehagene som har en høy andel av barn som lever i lavinntekt.
- Supplere eksisterende ordninger for kompetanseheving i barnehagene med midler fra områdeløftet, for å styrke kompetansen til ansatte i virksomheten Sunde-Kvernevik barnehagene, da særlig knyttet til interkulturell kompetanse.
- Videreføre og videreutvikle eksisterende rekrutteringstiltak, og identifisere nye måter å jobbe på for å sikre at flere barn i Kvernevik går i barnehage fra og med de er to år gamle.
Report inappropriate content
Is this content inappropriate?
Close debate
What is the summary or conclusion of this debate?
0 comments
Loading comments ...