Et stort flertall av innbyggerne i Kvernevik trives, og kjenner seg ikke igjen i det negative bilde som av og til tegnes av området. Mange er stolte over å komme fra Kvernevik, og i kommunens helhetlige arbeid i Kvernevik blir det viktig å ivareta og styrke den positive omtalen av området og sikre en videre positiv identitetsfølelse knyttet til det å bo og vokse opp i Kvernevik.
Stavanger kommune har en rekke ulike kommunikasjonskanaler og måter for innbyggerne å ta kontakt med kommunen på. Kommunen er synlig i sosiale medier, har nettside og innbyggerservice som er tilgjengelig både over telefon og fysisk i Olav Kyrres gate 23. I tillegg henvender innbyggere seg til kommunen gjennom ulike tjenesteområder, avhengig av hva de er opptatt av og hvordan de velger å ha dialog med kommunen.
For å sikre en større helhet og nærhet til kommunen for flere innbyggere i Kvernevik foreslås følgende tiltak innenfor innsatsområde «Innbyggerdialog og medborgerskap»:
- Synliggjøring av kommunens tjenester og pågående prosjekter blant innbyggerne.
- Teste ut ulike samarbeidsformer med Madla og Kvernevik kommunedelsutvalg i arbeidet med å synliggjøre politiske prosesser og tydeliggjøre hvor innbyggere kan henvende seg knyttet til politiske saker de har innspill om.
- Teste ut en satsing på temaet «medborgerskap» på Smiodden ungdomsskole i samarbeid med Ungdom og Fritid.
- Markedsføre tilbudet om datahjelp, som sikrer at de som trenger det kan få hjelp og opplæring i bruk av it-verktøy og for eksempel hjelp til å søke om barnehageplass.
- Samarbeide med frivilligheten, ildsjeler og andre i arbeidet med å løfte opp behov fra sårbare grupper i Kvernevik.
Share